Principal

El cremallera de Montserrat va ser el primer tren cremallera amb via mètrica d'Espanya. Les obres es van iniciarel 1881 per part de la Conpanyia de Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents i el 6 d'octubre de 1892 es va iniciar la seva primera etapa amb locomotores a vapor i vagons empesos.

El 25 de juliol de 1953, en un dia festiu amb una gran quantitat de viatgers cap a Montserrat va ocòrrer un accident en que es van veur implicats tres trens, provocant ferits i morts. això va fer que el cremallera perdés la gràcia del públic i va començar un declivi que va portar la companyia a tancar la línia l'any 57 fruit de la falta de recursos que va fer els trànsits testimonials. En els lletrers de l'època el transport no havia cessat, sinò que estava "suspès".

Amb una desbordada il·lusió, l'any 2001 es van començar les obres del nou cremallera de Montserrat, que acaven dos anys més tard. Aquesta vegada només és pel transport de passatgers i traccionat per uns nous automotors fabricats a Suïssa. Conjuntament a les obres es van refer les accessos a Montserrat per evitar les grans aglomeracions de cotxes, es va construir un nou estacionament i es va aprofitar per modernitzar tots els mitjans de transport a/des de Montserrat: l'aeri i els funiculars.